dimecres, 28 de setembre del 2011

Un hivern a Mallorca: propostes d’activitats entorn del llibre.

Ara que la tardor ja ha arribat i que el temps es torna més melancòlic proposo una activitat en què a part de fer una lectura d'un llibre es poden fer activitats complementàries i també coordinades amb el departament de música. Els protagonistes d'aquest post són G. Sand i Chopin que amb el testimoni de la seva visita a Mallorca ens fan viatjar a través del temps, ensenyant una illa completament diferent a la d'avui en dia.
Aquest testimoni d’Aurore Dupin (George Sand) de la seva estada a Mallorca amb Frédéric Chopin és un interessant element per estudiar diferents temes relacionats amb la història contemporània de Mallorca, ja que és la dècada dels trenta del segle XIX, és quan es fan passes per a la consolidació del liberalisme, després de la mort de Ferran VII, succeïda el 1833. A part també ens mostra la visió d’uns estrangers que arriben a Mallorca i observen una manera de fer que xoca amb allò que ells estaven acostumats a veure a París.
En funció del curs dels alumnes es podria proposar la lectura completa del llibre o si això suposés un volum excessiu de feina, se seleccionarien diversos fragments que fomentessin el debat i la lectura crítica.

Activitats abans de la lectura:
-       - Cerca informació de George Sand i Frederic Chopin. Qui són, en quina època viuen? Quina relació tenen amb Mallorca?
-         - Quin sistema de govern hi havia a Espanya durant els anys 1838-39?
-        -  Com creus que devia ser Mallorca en aquella època? Quins mitjans de transport hi havia?

Activitats durant i després de la lectura:
-          -Cita tots els monuments històrics que van apareixent durant la lectura. Digues si encara existeixen.
-       -Cerca referències que parlin de l’alimentació, el paisatge i el caràcter dels mallorquins. (afegeix la cita i la pàgina de on l’has extreta)
-          -En general, quina era l’opinió de G. Sand dels mallorquins. Per què creus que opinava així?

Activitats complementàries:
-          -Audició d’algun dels preludis de l’opus n.28 de Chopin (qualsevol d’ells excepte els núm. 7 i 17 que són de 1836)
-          -Visita a Valldemossa (Cartoixa i cel·la on s’allotjaren Chopin i G. Sand)

Competències bàsiques que es treballen:
-          -Competència en comunicació lingüística (entrega del dossier escrit i comentari oral del llibre a classe)
-         -Tractament de la informació i competència digital (recerca d’informació en bibliografia i la web sobre els ítems demanats)
-          -Competència cultural i artística (reconeixement de monuments històrics, visita a Valldemossa)
-      -Autonomia i iniciativa personal ( l’alumne ha de fer una recerca, ha d’ordenar la informació i ha de discernir el que és principal d’allò secundari)

a    A continuació, un vídeo on podreu escoltar el preludi núm. 4 de l'opus 28 de Chopin.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada